Priser på Bilsyn - Få en god pris her

Åh nej så er det allerede blevet tid igen, bilen skal synes og nerverne er på højkant og neglene er næsten bidt helt ned til sokkeholderne… Ok ikke helt så slemt? Det behøves det heller ikke at være, det er jo alligevel noget der sker hver 2 år, er bilen helt fabriksny bliver den første gang indkaldt efter 4 år og er det en veteranbil skal den kun synes hvert 8 år, så vi er ligesom vant til det. Og det er jo også for sikkerhedens skyld både vores egen og alle andres … så egentlig er det fint nok … i hvert fald hvis bilen går lige igennem, det er lidt noget andet hvis der er alt for meget der skal laves på den, mekanikeren ved jo godt hvad han eller hun vil have for sit arbejde…

Læs mere om bilsyn her

Men okay sådan er det bare og i stedet for fortsat at bide løs af neglene, kan vi jo lige så godt se lidt på det der bliver set mest på når bilen den skal synes.

Kort sagt bliver der kigget på alt det der gør at det fortsat er sikkert for dig at køre i din bil, men det bliver også kontrolleret at bilen er miljømæssigt indenfor grænseværdierne så vi på den måde også tager hensyn til miljøet.  og herunder kommer der så en lidt længere beskrivelse af mange af enkeltdelene der bliver kigget på.

Bilen bliver prøvekørt, så de kan finde eventuelle fejl der kun er ”synlige” under kørsel.

Stelnummeret bliver undersøgt, det skal være læseligt, og må ikke være rustet væk – er det alligevel det, kan synshallen hjælpe med at få tilladelse fra Told og Skat til at indhugge stelnummeret igen.

Bilen bliver miljøkontrolleret, ved dieselbiler bliver der lavet en røggas-måling og ved benzinbiler laves der en CO2-måling. Herfra bliver grænseværdien målt og ud fra bilens alder og type skal grænsen holdes indenfor dens værdi, ellers kan bilen ikke blive godkendt.

Så er der også bremserne og her er det håndbremse, forbremser og bagbremser der bliver afprøvet i et bremseprøvefelt hvor man kan se bremsekraften på hvert hjul og om bilen bremser skævt.

Har du lige inden bilen skal synes valgt at få lavet noget ved bremserne F.eks. skiftet dem eller smurt dem er det en god ide´ lige at køre bremserne til nogle dage inden synet.

Har bilen anhængertræk bliver dette også kontrolleret her kigges der efter rust og om stikdåsen fungerer som den skal, er anhængertrækket aftageligt skal det også undersøges mens det sidder på, om nummerpladen er synlig imens.

Selerne bliver også undersøgt, her skal de blokere når der bliver trukket hårdt i dem så de også virker under en hård opbremsning.

Dækkene bliver selvfølgelig også kontrolleret, er der revner i dæksiderne og er der under 1,6 mm mønsterdybde er dækket alt for slidt og bilen kan ikke blive godkendt.

Det bliver også kontrolleret om alt lys virker som det skal, her handler det om at positionslys, fjernlys, nærlys, stoplys, baklys, tågelygter, blinklys og nummerpladelys skal fungere efter hensigten. Har du eftermonteret lys som f.eks. tågelygter skal de også virke upåklageligt. Det bliver også undersøgt om lygteglassene er uden brud og lygtejusteringen skal også undersøges.

Undervognen bliver også undersøgt, her er det diverse bøsninger, aksler og styrekugler der bliver tjekket. Der må ikke blive fundet slør eller nogen anden defekte dele. Hjulene bliver også undersøgt her, de løftes og det tjekkes at bremserne ikke hænger så hjulene kan dreje ubesværet rundt.

Så er der alle instrumenter som sprinkler, horn, advarselslamper, advarselsblink og vinduesvisker mm. der også skal undersøges. Her skal alt også virke så det er der når der er behov for det.

Og så er der Rust, enhver dansk bilejers værste mareridt. Her må der ikke være gennemtæringsrust i nogle af de bærende dele. De bærende dele er fjederskåle, forbro, støddæmpertårne, vanger, svingarme og paneler.

Og ruderne skal selvfølgelig også undersøges, her skal synsfeltet være fri for alt der kan genere udsynet så væk med klistermærker og sugekopper. Lidt sværere er det når der er stenslag, ridser eller revner i ruden, her må du nok forbi en professionel der kan lave det inden synet så bilen kan blive godkendt igen. Er du i tvivl om hvor meget synsfeltet dækker over, er det der hvor vinduesviskerne visker ruden ren.

Og sidst men ikke mindst er der motorrummet, her undersøges det at der ikke er unødigt oliespild fra motoren, at batteriet er spændt forsvarligt fast og at benzinslangerne ikke er gamle og utætte og dermed lækker benzin, de sidste to ting er for at minimere risikoen for at bilen bryder i brand i tilfælde af uheld.

 

Når bilen så har været inde og blive synet, kan der komme følgende ud af det

Godkendt, det er helt klart den vi håber på for her er synet færdig og du kan igen køre glad rundt i de næste 2 år det er næsten ligesom et 12 tal til eksamen.

 

Så er der betinget godkendt, her er der fundet fejl på bilen men fejlene er ikke mere alvorlige end du kan gøre fra synshallen og hen til din mekaniker og få det lavet. Det er dog ikke lovligt at køre andre steder hen før fejlene er lavet, så husk det – kun til mekanikeren. Efter mekanikeren har lavet fejlene kan du glad køre videre, og du behøves ikke at syne bilen før der er gået 2 år igen.

Nu er den lidt mere problematiske kan godkendes efter omsyn. Her kan det være at fejlene skal rettes inden du på nogen måder må køre videre, og bilen skal omsynes før det er muligt at bruge den igen. Dette sker når der er væsentlig fare for færdselssikkerheden.

 

Og den værste er beskeden, bilen er ikke godkendt denne besked får du hvis bilen er i så dårlig stand med alvorlige fejl og mangler, enten på grund af sikkerhedsmæssige risiko eller på grund af miljømæssige risiko. Her sender synshallen besked til politiet at bilen ikke er godkendt, og de vil herefter inddrage nummerpladerne.

 

 Har du fået besked på at bilen skal omsynes, har du 33 kalenderdage til at få omsynet bilen hvor fejlene er rettet, første dag i tællingen er den dag du fik foretaget første syn. Fristen kan ikke blive forlænget, heller ikke hvis bilen skal omsynes igen, overskrides de 33 dage kan bilen slet ikke blive synet og er klar til at blive sendt til skrot.

 

Hvad så hvis man vælger at springe synet over eller bare har glemt det midt i hverdagens travlhed? Det er ikke så godt, her får du tilsendt en bøde og får du ikke synet bilen efter første bøde sender de en mere. Så det kan også ende med at blive en bekostelig affære, at være lidt glemsom.

 

Prisen for at få bilen synet er helt sikkert billigere end at betale bøderne for her slipper du hvis bilen er godkendt og ikke skal forbi mekanikeren med at betale mellem 250 og 500 kr. de afhænger lidt af hvor i landet du bor.