Udluftning af bremser
Det allervigtigste for din sikkerhed i forbindelse med bilkørsel er at bremserne fungerer helt optimalt, og at du altid kan føle dig sikker på at de virker efter hensigten når det gælder. Selvfølgelig er det også vigtigt at vide at bremserne virker under den almindelige daglige kørsel, ja jeg er helt sikker på du ved hvad jeg mener … bremser er bare vigtige…
En af de ting der er vigtige at huske at få gjort for sine bremser er en udluftning af bremserne, det er vigtigt fordi der i tilfælde hvor der har samlet sig luft i bilens bremser, vil bilen kunne bremse skævt hvis du får brug for at lave en hård opbremsning.
Er du hobbymekaniker kan du sagtens selv lave en udluftning af dine bremser, og her kommer vi med en lille guide der kan hjælpe dig på vej, men først en lille venlig advarsel.
Sikkerhed frem for alt!!!
Uldluftning af bremser - Vi anbefaler at få en mekaniker til at gøre det
Du skal bruge et par handsker og sikkerhedsbriller da bremsevæske er farligt, det kan indeholde stoffer der kan give en alvorlig forgiftning, får du det på dig skal du straks skylle grundigt og vaske grundigt efter og tøjet skal selvfølgelig også vaskes.
Får du bremsevæske i øjet skal øjet straks skylles i en blød vandstråle, hæld eventuelt fra et rent drikkeglas ned i øjet og kontakt din læge. Skal du til lægen med det, er det stadig vigtigt at blive ved med at skylle øjet under transporten. Så pas nu rigtig godt på
Udluftningsudstyret
Det første du skal er at have styr på er værktøjet til bremseudluftningen, du kan købe det flere forskellige steder og til priser helt ned til 150 kr. men husk at pris og kvalitet oftest hænger sammen og det gælder selvfølgelig også her, de billige kan du sagtens bruge men det kræver lidt mere af dig, vælger du en lidt dyrere model vil det være nemmere at få den til at slutte tæt til udluftningsventilen. Dernæst skal du også bruge en kompressor, og du skal bruge det værktøj der skal til for at skille din bil ad. Udover disse ting vil du også få brug for plads til at kunne komme under bilen, det bedste ville være at få bilen op på en lift, men har du ikke det må du klodse bilen op. Sørg endelig for at den står stabilt, så der ikke sker uheld eller du kan vælge metoden, hvor du ved hjælp af en donkraft løfter et hjul ad gangen.
Sådan her gør du
Er der styr på alt det er det bare at komme i gang med næste del af projektet, udluftning af bremserne.
Det første du skal gøre, er at løsne hjulboltene så de ikke sidder godt fast, så slipper du for at skulle rykke for meget i bilen når den er kommet op at hænge eller den version du besluttede dig for.
Nu er det tid til at få bilen op, du kan sikre dig at den står stabilt ved at skubbe lidt til den, ikke for meget så den falder, men nok til at sikre dig at den ikke har alt for nemt ved at falde ned.
Nu skal alle hjulene så tages af, har du valgt løsningen med donkraften er det selvfølgelig kun et hjul ad gangen.
Se efter om der er nok bremsevæske i beholderen, hvis ikke har den brug for lidt ekstra.
Nu starter du så med udluftningsskruen der sidder længst væk fra bremsebeholderen, det plejer at være højre baghjul, venstre baghjul så højre forhjul og afslutningsvis venstre forhjul.
Skru nu udluftningsskruen ud.
Nu tilslutter du slangen fra bremseudluftningsværktøjet, til udluftningsdysen.
Du starter med at pumpe langsomt, bliv ved indtil du kan se at der ikke kommer flere luftbobler i slangen. Når den er luftboble fri, kan du spænde udluftningsskruen til igen.
Det gentager du på alle hjulene, mens du hele tiden sørger for at der er nok bremsevæske i beholderen.
Nu sætter du igen alle hjul tilbage på plads, og herefter sænker du bilen ned igen.
Nu skal du pumpe bremsen et par gange dvs. blive ved indtil bremsen igen er hård som den normalt er.
Kontroller igen, at der er nok med bremsevæske i beholderen.
Nu er det blevet tid til at teste, om bremserne virker som de skal.
Virker de som du skal, er du kommet godt og helt igennem bremseudluftningen og kan nu igen køre en tur, mens du ved at alt er som det skal være.
Hvor ofte skal man så lave en udluftning af bremserne?
Dit bremsesystem skal luftes hver gang du har haft skilt bremsekaliberen ad, eller bremseslangerne har været fjernet. Det skal også gøres hver gang bremsevæsken har stået for lavt, her risikere du nemlig også at der kan komme luft med ind i systemet, og luften kan jo få bilen til at bremse skævt og dermed mister man lidt af kontrollen over bilen.
Vælg en mekaniker i stedet
Men ofte vælger folk at få mekanikeren til at lave udluftningen af bremserne, da de gerne vil spare den tid det tager da det er et tidskrævende arbejde, og den tid kan bruges på mange andre måske ikke vigtigere ting end bremser, men helt sikkert sjovere end at rode rundt i bilen. Og så er det også oftest rart at vide det er en professionel, der har ordnet en så vigtig del af bilens funktioner, det giver en følelse af ekstra sikkerhed og ro i maven.
Husk altid at bremserne er en virkelig vigtig del, hvis ikke den vigtigste af sikkerheden i din bil, så er du bare det mindste i tvivl om der er noget galt eller du er det mindste i tvivl om du selv kan ordne det, vil jeg kraftigt anbefale at få en mekaniker til at kigge på det i stedet. Det er selvfølgelig stadig ok at prøve på at spare lidt penge på det, her er endnu et godt fif få tilbud hentet hjem fra flere mekanikere, nok er materialeudgiften ofte det samme men timepriserne kan sagtens svinge, så der her kan være penge at spare.
Her er det gjort nemt hvis du klikker dig videre og udfylder et lille skema om din bil, vil du få tilsendt tre forskellige tilbud på at få en udluftning af bremserne.